Polymetrisk träning

Under sex månader har jag tränat mer hopp- och spänstövningar för att förbättra löpningen och det har verkligen givit mig bra resultat. Kontinuiteten av lätt styrketräning har gjort mig starkare i ben och även lite snabbare i löpspåret. En skön känsla som inte kräver så stor insats. Det går bra att träna både hemma framför tv:n och ute vid tillfälle. Enkelt och effektivt.

trappträning

Det kräver inte trappor, backar eller en bänk men jag har varierat med den typ av träning med för att det är lätt att utöva övningarna om man ändå har det tillgängligt.  Här ges sex tips på polymetrisk explosiv träning.

Sidhopp

Stå med ben ihop och böj på knän, föreställ dig ett lågt hinder och hoppa jämfota åt en sida, hoppa sen tillbaka åt andra sidan och upprepa övningen 8 x 4 gånger.

 

Tresteg

Spring först en kort sträcka och ta sen sats och hoppa tre långa steg med pendlande armar. Ta ut rörelsen ordentligt i ett trestegshopp.

 

Dubbla hopp

Hoppa upp för en trapp, enkla eller dubbla trappsteg. Skjut ifrån, hoppa, böj ben i 90 grader och hoppa upp, samtidigt som du sträcker armar över huvudet och hjälper till med frånskjut under övning.

backträning

Baklängeshopp

Håll fötterna höftbredd isär och böj knän och höft samtidigt och gå djupt med knäna 90 i graders vinkel. Skjut ifrån explosivt och hoppa baklänges. Pendla med armar för att få bättre kontakt och frånskjut i övningen.

 

Höga hopp

Håll fötter höftbredd, spänn bålen och böj knän och höften i 90 grader oc hoppa explosivt så högt du kan. Tänk att knäna ska upp mot bröstkorgen och upprepa explosivt 6-8x 3 ggr och vila mellan övningen.

 

Backig fartlek

Ett naturligt sätt att öka både löpstyrka och kondition. Jobbigt uppför under fartlek och små steg. Kontinuerligt nötande i att jobba med uthållighet och löpträna med korta steg för att ha ett jämt flöde under ansträngningen hela vägen upp för backen. Värm först upp 10 minuter på plant underlag och försök sen hålla jämn fart uppför backen och upprepa antingen antal ggr eller sätt en tid på 10-15 minuter och upprepa. Jogga sakta ner mellan övning och upprepa igen.

Lycka till med övningar och träning!

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras