träning och målsättning

Träning och målsättning är viktigt, och går hand i hand med glädje.

Idag söndag så innehöll dagens träning axlar, rygg och bröstträning i gymmet. Samt 5 km löpning som avslut.

Alla pratar om nyårslöften. Själv skulle jag vilja förespråka att sänka kraven. Fokus på det som genererar bra resultat är viktigt men jag vill se mer balans. Vad vi mår bra av är en bra linje att följa.

Inget tvång, ingen hets och absolut inte måsten som går emot egen vilja. Besvikelse är resultat av mål som inte nås. Krav vi har på oss själva. Det är viktigt att fokus ligger i våra egna intressen, inte i andras behov eller förväntningar av oss. Eller egentligen, förväntningar vi tror att andra har.

Varför gör vi det vi gör? Är allt prestation, eller har vi roligt på vägen? Det viktigaste är att man mår bra och har roligt, oavsett träningsform. Resultat kommer av sig själv när vi mår bra, gör det vi tycker om och har roligt, så är det bara.

Jag älskar träning i olika former. Något som jag inte kan leva utan, i min vardagliga tillvaro. Det är lika naturligt och självklart för mig som sömn och mat. Ett primärt behov för mitt välmående. Det är där vi alla bör vara. Känna ett naturligt behov av det, bara självklart. Träning blir då enkelt, okomplicerat och lätt.

Alla är vi nybörjare, alla kan göra det, och inget sätt är fel. Känner man sig osäker, så fråga. Det finns alltid andra träningsfriskusar på gymmen som vill hjälpa till. Ingen fråga är dum.

Alla som tränar har ett mål. Det är att må bättre och att ta hand om sig själv. Oavsett hur ofta vi tränar, eller vad vi tränar. Kunskap tar oss framåt och ger mer lärdom. Det finns inget vi inte kan lära oss. ”Jag kan inte” och ”jag vet inte” går emot mina principer. Personliga tränare, webbsajter, Google och Youtube eller en träningskompis kommer vi långt med. Ursäkterna skapar vi själva.

Sätt ett litet mål för 2019, utan krav på måsten. Ta den där promenaden, löpträna 10 minuter, gör en pulshöjande aktivitet. Öka successivt. I den stunden förändras rutiner och livsval, och glöm inte att ha roligt under tiden! Det handlar inte om att nöta flera mil i spåret varje vecka. Korta effektiva intensiva pass ger mer än 2 timmar PW. Explosiv träning med hög puls är bra, och att chocka kroppen med både högintensiv träning (intervaller, HIIT övningar, backträning-löpning) och lågintensiv träning (PW, yoga) är ultimat.

Det enda vi behöver ge oss själva är mål som genererar en bättre hälsa, och ett bättre mående. Det skapar utmaning och vilja till förändring. Vi behöver ifrågasätta oss själva, de val vi gör och även de val vi väljer att inte göra. Balans mellan träning och kost är viktigt för vårt mående. Kroppen och sinnet ska räcka länge. Bara du kan skapa förändring och göra jobbet själv.

Önskar dig ett Gott Nytt 2019 med roliga träningsmål! 

2 Kommentarer

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.