Försämring av svenskars kondition

Försämring av svenskars kondition ökar sjukdomsrisken

Inom Idrottsforskning har nya studier gjorts vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, resultatet påvisar om att hälften av de 350.000 personer som ingick i hälsoundersökningen har försämrat sin hälsa radikalt.

Bra kondition, vad innebär det? Enligt senaste forskningen och en vetenskapliga artikel som skrivits så har försämring av svenskars kondition och syreupptagningsförmåga försämras. Vilket innebär att färre individer idag utövar fysisk pulshöjande aktivitet.

Studien påvisar att konditionens nedgång sen tidigare främst utförts på män och där resultatet av försämring inneburit viktuppgång. Analyser av kvinnors kondition har  tidigare saknas. Den nya studien innefattas dock av 350.00 individer (män och kvinnor, 18-74 år) som utfört studien och där man statistiskt kunnat studera individers kondition och folkhälsans förändring från 1995 och fram till 2017. Hjärt- och kärl sjukdomar samt typ 2 diabetes ökar drastiskt.

Enligt idrottsforskning: 

”Andel personer med en låg kondition (<32 ml·min-1·kg-1), som i tidigare studier kopplats till kraftigt ökad sjukdomsrisk, ökade från 27 procent till 46 procent under studietiden.”

Det innebär att en stor försämrad hälsoförändring drabbats oss. Vad är det som orsakat att vi tränar mindre idag?

I studien kunde en större konditionsförsämring synliggöras hos yngre män, individer som var bosatta i landsbygdsområden, eller saknade universitetsutbildning.

Forskaren Elin Ekblom-Bak som skrivit artikeln om folkhälsa uttrycker att det är ohållbart och hänvisar till hur vi ska arbeta med att förbättra vår hälsa:  ”Förebyggande hälsoarbete såväl inom som utanför hälso- och sjukvårdens ram för att öka den fysiska aktivitetsnivån är centralt. Individanpassat stöd med vägledning och motivationsstöd är en metod som har vetenskapligt stöd att fungera.”

 

Vad kan orsaka avsaknad av hälsointresse hos så många? Ett välmående speglar i hur vi tar hand om oss själva.

Hälsa byggs inifrån och inte bara genom konditionsträning. Vi bör lära oss att ta hand om oss genom att skapa bra vardagsrutiner där både sömn, kost och daglig rörelse balanseras. På sikt så mår vi bättre, psykisk och fysisk hälsa förbättras och vi lever längre.

Vi lever i ett modernt samhälle där många arbetar långa dagar. Det är vanligt med stillasittande arbeten och många äter lunch vid sin dator på kontoret. Stress är en vanlig orsak, måltider hoppas lätt över. Vilket genererar i trötthet. När man väl är hemma finns inte ork till ta sig iväg och träna. Det händer den mest rutinerade och hälsosamma individen. Det är dock viktigt att inte falla i dåliga rutiner.

Ett bättre mående i vardagen byggs med små hjälpmedel. Det är inte lätt att ta sig från soffan till att kasta sig ut i brutala intervaller. Alla små delmål räknas och första steget är att vi tar hand om oss. Att vi ger oss till till reflektion i vad som bör förändras och hur vi önskar må på sikt. Självrespekt är viktigt.

Vardagliga tips som skapar en hälsosam förändring på sikt. Det handlar om att ge sig tid. Det är vi värda. Om vi inte tar hand om oss, så värdesätter vi oss inte tillräckligt mycket, och inte heller våra grundläggande behov.

 

  • Lämna bilen hemma. Cykla istället eller ta en promenad till arbetet (under 3 km). Det är många som kör bil korta sträckor, vi gynnar hälsan och spar miljön med en promenad.
  • Gå i trappor istället för rulltrappa.
  • Ät regelbundet. Små portioner är bättre och skapar balans för blodsockernivån. Vi mår bättre och blir piggare. Kokta ägg, nötter, en banan, eller kvarg/keso gör underverk för både kropp och knopp.
  • En lunchpromenad på 15-20 minuter ger energi. Vi ges D vitamin naturligt och mår bättre.
  • Mindfulness 10 minuter dagligen.
  • Minska ner tiden för internet uppkoppling
  • Värdesätt fler idrottstimmar i skolan, och en mer aktiv fritid med familjen privat.

 

Att komma igång med träning behöver inte kompliceras. En promenad eller lättare löpning är en bra början. Det viktigaste är att viljan till förändring infinner sig.

  • Ta med granne eller en vän på en rask power walk, eller löpträna 1 km. All träning som görs är bra träning oavsett sträcka eller hastighet. Allt kräver övning, och vi behöver börja för att kunna.
  • Träning behöver inte innebära dyra gymkort, löpning och promenader fungerar utmärkt. Idag finns ett bra utbud av gym med låga priser och öppet 24/7. Allt går om viljan finns.
  • Yoga hemma eller träna hiits, det finns en uppsjö av bra träningstips och enkla gummibands övningar som vem som helst kan göra hemma.
  • Tid finns alltid, om viljan finns. Fundera inte. Avsätt 15 minuter om dagen och inom ett år så kommer du ifrågasätta dig själv varför du inte tränat innan. Jag lovar dig.

 

Vi behöver lära oss att värdera oss själva mer, och vinna över dumma hjärnspöken som fäller krokben för oss. Tankens kraft är stor, att bryta mönster och skapa nya vanor tar 21 dagar. Håll ut, och du kommer tacka dig själv!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras