dagens träningspass

Dagens träningspass

Idag har här studerats en hel del, ett perfekt avbrott är dagens träningspass.

Efter ett par studietimmar så passar ett träningspass utmärkt, dagens träningspass har inneburit korta intervaller på löpbandet.

  • 5 minuter uppvärmning
  • Intervallrusningar (Tempoträning min/km 00:04:29, 5 km).
  • 5 minuter nedvarvning

Egentid är viktigt. Vid stress så är det lätt att vi påverkas av tankar som gör oss ofokuserade och att istället motsatta mindre bra beslut tas. ”Jag hinner inte”, och ”jag är för trött” är två vanliga orsaker för min egen del.

Jag har sänkt kraven, och ger mig tid till kortare och intensiva träningspass. Träning ger inte mer bara för att vi nöter sönder oss på gymmet eller tränar längre. Det handlar om att effektivisera och skapa resultat på kort tid.

Att ge kroppen regelbunden träning, även om det ibland är korta pass, skapar ett bra mervärde på sikt, än att inte träna alls.

2 kommentarer
  1. Intervallträning har jag aldrig provat. Det ska jag ta och prova! Brukar köra rätt enformigt men det här med intervallträning ska jag testa på?

    1. Vad roligt, det handlar om att höja pulsen och träna ca 80% över sin ”normala” vilopuls. Att maxa 30 sek – 90 sek på en hög nivå där ni har svårt att hålla tempo. Sen vila och få ner puls till under 140 slag min. Kanske 1-2 minuter. Lycka till.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras