LÖPNING VINTERTID

Löpning vintertid

Under kallare årstider kan motivation inför vinterlöpning vara lägre. Inte så konstigt kanske, då kylan och den mörka årstiden kan ha en viss inverkan.

Jag springer helst i varma klimat och solsken, löpning vintertid har jag tidigare undvikt. Jag har dock utmanat mig själv till att fortsätta löpträna utomhus vintertid. Har därför bokat upp mig på kortare vinterlopp mellan november månad och fram till januari månad (2019). Det hjälper mig att bibehålla motivationen till att fortsätta träna utomhus oavsett väder.

Hur gör du för att genomföra träningspass under kallare och mörkare årstider? För mig räcker då ett kortare 5 km pass, både avstressande för kroppen och energihöjande. Jag har sänkt kraven på att jaga kilometer i löpspåret och tränar istället kortare intensiva pass. En skön kick!

Bra kläder och ”vilja” är två  viktiga komponenter, men även att sänka kraven. Jag vill ge mig själv möjligheten till att utvecklas som löpare. Alla små mål räknas. Om vi från börjar redan har ställt in oss på att vi saknar tid eller inte kan. Då har vi redan bestämt oss för att det möjliga är omöjligt. Tankens kraft är stor.

Att hålla långdistanslöpningen igång inför vårens halvmaror kräver i genomsnitt tre planerade löppass per vecka. Både intervaller och ett längre distanspass.

Här kommer tips på löpteknik under vinterhalvåret, då underlaget inte alltid är det bästa. Slask och isfläckar kan orsaka skaderisk, men de kan undvikas genom kortare löpsteg, bra broddar eller att investera i ett par löpskor med dubbar. En pannlampa är en bra investering och funktionskläder för vinterlöpning, samt reflexer. Men även mössa, vantar och halsskydd förstås.

Att springa i dagsljus, under de få timmar som solen tittar fram dagtid är gynnsamt för hälsan och motverkar tröttheten som vinterperioden kan orsaka. Tiden kan dock ibland vara svår att hitta. Alla har inte möjlighet att komma ifrån under arbetstid för lunchträning.

Det bästa sättet att få träningen genomförd är alltså att snöra på sig löpskorna, sätta en fot framför den andra och ta sig ut. En löparkompis i spåret kan vara en bra motivation och hjälp till att fortsätta springa även vintertid.  Viljan sitter i tanken.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras