MOTIVATION

Hälsa innebär att ta hand om sig själv, inte bara det yttre, men även insidan. Ett bra mående kan inte bara nås av att ”vara snygg” som Paulo Roberto så bra uttrycker i en podd intervju. Precis så är det. Det är även viktigt att känna glädje i det man gör, och inte för att man ”måste”. Det finns träningsformer för alla, en del fattar tycke för ex. löpning, andra uppskattar golf och önskar helt andra mål med sin träning. Det är viktigt att man respekterar olikheter och hur vi alla ser på hälsa och träning. Framförallt bör man inte känna sig misslyckad för att man inte kan genomföra allt som man planerat.

Allt är inte skrivet i sten, det är ok att känna efter och lyssna på sin kropp. Det är bättre att ge sig själv en vilodag, eller träna ett kortare träningspass. Istället för att drabbas av trötthet och stress under träning som man inte är nöjd med. Allt handlar om balans. Jag tränar gärna 30 minuter, om det är den tiden jag har. För mig är 30 minuter träning mer värt än ingen träning alls. Om man nu har tidsbrist.

Eller ex. de dagar man arbetat hårt, och känner sig trött, den korta löpningen på 30 minuter kan vara det din kropp behöver för att få ny energi. Jag tränar gärna sena pass, det påverkar inte min sömn. Tvärtom, jag somnar avslappnad och på ett ögonblick oavsett.

Det viktiga är att du finner din egen balans, träningsglädje, och de mål du strävar efter. Det är ok att träna för att det är roligt och skönt, alla planerar inte att bli Ingmar Stenmark. Rutin och att sätta upp mål är en bra drivkraft för att inte sluta med träningsrutiner, vissa behöver det för att må bra. För att utmana sig själva. Eller för att de anser att träning är en social och sällskaplig sport. Alla ser inte träning som en tävling. Små mål är viktigt. Ex ett träningslopp, eller att tex. att börja med någon sport som utmanar oss att utvecklas. 

Jag har ett par delmål i år och jag kommer lägga upp det i 3 månaders etapper. Absolut. Utöka mina antal chins och dips, och att genom yoga balansera upp min egen kropp. Det är en utmaning, även om den är liten. När du väl är där så tar du nästa delmål. Utökar antal reps. Jag vill även springa ett par lopp. En bra morot och motivation, och för att det är roligt. Förra året utmanade jag mig i trail löpning i fjällen. Jag var osäker på om mitt flås skulle klara det, eller snarare min puls. Men det gick bra och det var kul, kicken det gav mig att genomföra det i grupp med andra löpare var riktigt roligt och givande. Jag började även springa i en traillöpargrupp aktivt 1 dag per vecka. En annan utmaning för mig var att simma 1 dag per vecka, dels för att jag aldrig tyckt om det, dels för att jag ville lära mig att dyka under vatten. Som barn var jag med om en drunkningsolycka, jag var 3-4 år och fick panik under vattnet. Kunde inte ta mig upp själv ur en sjö med grumlig botten och alger. Det har gjort att jag haft en stor respekt för vatten och även om jag kan simma så har jag undvikit att just simma i just sjöar och hav. Jag bestämde mig därför att bearbeta mina negativa känslor för simning och simmade en dag i veckan av just den orsaken. En skön känsla att övervinna. För mig innebär träning främst hälsa. Jag tar hand om mig själv och ger min kropp det den behöver och vill ha. Aktivitet, hälsosam kost och näring. På köpet får jag energi, mår bra, håller mig snygg och lever längre. Perfekt motivation för mig!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras