BALANS

Effektiv träning handlar för mig om balans. En annorlunda tanke för många kanske. Jag tränar inte för att jag måste eller känner att jag har speciella krav på mål. Jag tränar för att jag mår bra av det, för att det gör mig glad, för att min kropp mår bra, och jag blir dessutom snygg under processen. I början av min träningskarriär så tränade jag för att bli vältränad och snygg. Jag var 20 år då. Idag är jag 43 år och tränar för att må bra. Förvisso har jag en sunt levnadsstil. Jag äter hälsosamt och tränar 5-10 pass kondition/styrketräning per vecka. Lite beroende på hur jag har det tidsmässigt. Det är så jag lever och det är det jag anser är ett normalt liv. Efter 23 år av ett aktivt liv så tänker jag inte på att jag i andras ögon kan uppfattas som extrem i just det här avseendet, för de individer som inte medvetet valt att träna och äta sunt. Allt är ett perspektiv och det kan se olika ut beroende på hur vi agerar och är. Det är viktigt för mig att vara snäll mot min kropp, jag har bara en och den ska fungera väl under lång tid. Givetvis sak träning utvecklas progressivt för att motverka stagnation, vi bör träna långsiktigt och inte ensidigt. Men träning behöver trotts det inte innebära att man inte utvecklas.

Jag hittade en intressant artikel om träning och balans och för mig blev det en aha upplevelse att läsa den. Jag ska beskriva innehåll här nedan för er, så att ni kan förstå min tankegång. Tack!

  • belastning – återhämtning
  • träningsmängd – intensitet
  • kontinuitet – förändring
  • träning – tävling
  • hälsa – prestation

1. Ökad träning kräver längre återhämtning.
2. Träningsbelastning måste anpassas till övrig belastning i livet.
3. Uthållighet bygger på distanslöpning – vilket högre löptempon alltid bör vila på.
4. mjölksyretröskel – stimulerar syreupptagningsförmågan
5. Formen förbättras genom intervaller.
6. Träna hellre än ställ in o anpassa till annan träningsform om behov finns
7. Motverka stagnation – träna långsiktigt, inte ensidigt.
8. Realistisk träningsplan.
9. Lär dig träningens effekt.
10. Lyssna på kroppen och anpassa träning.
11. Återhämtning.
12. Prioritera huvudtävlingar.
13. Sunda prestationer.
14. Livslångt begrepp.
15. Respektera din kropp – förenkla träningen vid behov.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.